999 Games & Speel je vaardig
In elke nieuwsbrief zullen Margot en Heidi van Speel je vaardig de educatieve waarde van een spel toelichten. Dit kan gaan over rekenen, taal of lezen, maar daarnaast worden er ook steeds enkele executieve functies uitgelicht die bij het betreffende spel aan bod komen.
Speel je vaardig is naast de naam van het expertisecentrum, ook de naam van de methode die is gemaakt voor iedereen die spellen wil gebruiken om denk- en gedragsvaardigheden (executieve functies) te ontwikkelen.
Om goed te kunnen functioneren in de maatschappij willen we allemaal beschikken over voldoende ontwikkelde executieve functies. Op school wordt veel aandacht besteed aan cognitieve vaardigheden. De invloed van de gedrags- en denkvaardigheden is daarbij groot. Voor alle kinderen zou het goed zijn als er al vroeg aandacht is voor het ontwikkelen van deze vaardigheden. Een manier om deze vaardigheden te oefenen is het spelen van spellen. Daarnaast zijn spellen heel goed voor het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden. Spellen spelen verbindt, het bevordert samenwerken, het oplossingsgericht denken en het creatieve denkproces. Conclusie: Het spelen van spellen is niet alleen erg leuk, maar ook nog eens heel leerzaam.
Heidi en Margot van Expertisecentrum Speel je vaardig hebben een aantal materialen uitgebracht en zij geven trainingen en workshops. Wil je hierover meer weten? Neem dan eens een kijkje op onze website.
Educatief
Regenwormen is een erg fijn spel om in te zetten in het onderwijs vanaf groep 4. Kinderen oefenen met rekenvaardigheden tot en met 40. Er zijn in dit spel 8 dobbelstenen met een maximale waarde van 5 per dobbelsteen. Daarbij rekenen ze over het 10-tal, het 20-tal en over het 30-tal heen, omdat ze steeds de totale waarde van de dobbelstenen moeten uitrekenen.Kinderen die nog moeite hebben met optellen kunnen een kralenketting of een kladblaadje gebruiken.Daarnaast oefen je met dit spel ook denk- en gedragsvaardigheden (executieve functies). Je gaat namelijk plannen en prioriteren: je gooit de dobbelstenen en bepaalt welke je gaat sparen en welke je opnieuw gaat gooien. Ook worden je emoties op de proef gesteld: je kunt een mislukte worp hebben of de tegenstander kan een tegel bij jou weghalen.
Educatief
Similo is een fijn samenwerkingsspel voor 2 tot 8 spelers vanaf 7 jaar. Het voordeel van een samenwerkingsspel (coöperatief spel) is dat je samen kunt winnen of verliezen. Dit soort spellen zijn daardoor erg geschikt voor kinderen die slecht tegen hun verlies kunnen. Kenmerkend voor deze spellen is de opbouwende, open sfeer die tijdens het spelen ontstaat. Je leert creatief denken, naar elkaar luisteren, overleggen, je keuzes beargumenteren en samen beslissingen maken.
Naast dat je met Similo werkt aan mondelinge taalvaardigheid, ontwikkel je ook je algemene kennis vanwege de weetjes die op de kaarten staan.
Behalve deze bovengenoemde voordelen van een coöperatief spel, versterk je met Similo je werkgeheugen: Je moet de hints onthouden en weer gebruiken bij een volgende hintkaart. Ook werk je aan responsinhibitie (eerst denken-dan doen), omdat je als tipgever een eenduidige hint probeert te geven en als raders ga je eerst goed nadenken over wat de tipgever bedoelt.
Educatief
Zijn Carcassonne en Carcassonne Junior spellen voor het onderwijs? Nou en of!
Beide spellen duren ongeveer 30 minuten en hebben eenvoudige regels, waardoor je het al snel kunt leren spelen.
De tegels van beide spellen vormen uiteindelijk een landschap dat je vanaf boven ziet. Het beoordelen van bovenaanzichten sluit aan bij een aantal kerndoelen in het basisonderwijs, met name bij ruimtelijke oriëntatie. Dit ontwikkelt probleemoplossende vaardigheden die in het dagelijks leven gebruikt kunnen worden. Denk hierbij aan de route naar school fietsen, het inpakken van je tas of het inrichten van je laatje. Zo bereid je leerlingen voor op een wereld waarin ruimtelijk inzicht en navigatie belangrijk zijn.
Behalve dat het spelen van deze spellen je kennis laat maken met meetkunde en ruimtelijk inzicht, biedt Carcassonne Junior ook veel mogelijkheden om de taal en woordenschat uit te breiden. Kijk na afloop van het spel naar het speelveld en benoem met elkaar wat er allemaal te zien is. Denk aan de dieren, de gebouwen, de kinderen en het landschap. Kijk ook eens of je de langste en kortste weg kunt vinden of tel bijvoorbeeld het aantal honden en poezen.
Daarnaast werk je bij deze spellen ook aan een aantal executieve vaardigheden. We noemen hier organisatie en plannen/prioriteren. Bij de eerste hoort het vormen van het veld door het wegleggen van de tegels. Iedereen moet alles goed kunnen zien en alles moet blijven liggen zoals het ligt. Bij het tweede moet je denken aan het vooruit plannen door te bedenken waar je je tegels en meeples het best kunt plaatsen.