Hoe een weerbericht geschiedenis maakt: the making of What the Fog?!
Leestijd: 7 minuten | Geschreven door Peter Duivenvoorde
What the Fog?! is een toegankelijk familiespel, waarbij bluf, tactiek en een beetje geluk een grote rol spelen. In dit spel moet je over verschillende rondes punten scoren door het weer te voorspellen.
Per dagtableau worden weerfiches neergelegd. De weerfiches komen overeen met weerkaarten die elke speler op hand heeft. Hoe meer fiches op een dagtableau kloppen met de weerkaarten in jouw hand, hoe groter de kans dat jij met jouw weerkaarten het weer juist voorspelt.
Tijdens een spelronde moet je van te voren al inschatten of je bepaalde dagtableaus wel of juist niet gaat winnen. Als je jouw kansen goed inschat, scoor je punten. Wie over vier rondes de meeste voorspellingen juist heeft, zowel over het weer als over je eigen winkansen, wint het spel.
What the Fog?! heeft een modern en origineel thema, dat voor iedereen in Nederland hartstikke herkenbaar is: het weerbericht! Maar dit idee is niet zomaar ontstaan. Sterker nog, in het prille begin van de ontwikkeling van dit spel leek het in niets op het eindresultaat.
Het thema was in eerste instantie namelijk de bouw van het prehistorische monument Stonehenge. Sjamanen moeten aan de hand van natuurelementen voorspellen hoe met in totaal zeven blokken Stonehenge wordt gecreëerd. Hoe ontstaat vanuit een prehistorische setting een spel gebaseerd op het hedendaagse weerbericht? We vragen het aan 999 Games’ eigen spellenexpert, Bert Calis.
“Dit spel was in 2023 al aangekondigd onder de naam Stonehenge”, zegt Bert. “We hebben het spel voor het eerst leren kennen op de zogeheten Premio Archimede. Dat is een wedstrijd voor spelontwerpers, die om het jaar in Italië wordt gehouden.”
“Een van de spellen die hier werd gepresenteerd was Stonehenge. Het spel was ontwikkeld door een veteraan op spellengebied, Leo Colovini. Andere spellen van Leo Colovini zijn onder andere Leo Gaat naar de Kapper en Polis, die allebei eerder door 999 Games zijn uitgegeven”, vervolgt Bert.
Stonehenge won in 2018 de Premio Archimede niet. Toch zag 999 Games-oprichter Michael Bruinsma wel iets in dit spel. En zo nam hij Stonehenge mee terug naar het 999 Games-kantoor in Nederland.
Stonehenge was toen al bijna af, maar er zaten wel haken en ogen aan.
Zo waren er wat problemen met de spelregels. Bepaalde tactieken bleken veel te sterk. Een spel waarbij één bepaalde tactiek altijd wint, is geen leuk spel. Dit wordt in het Engels ook wel broken genoemd.
“Dat probleem kon alleen rechtgetrokken worden als we een hoop extra spelregels in het spel stopten,” aldus Bert. Maar door al die regels werd Stonehenge meer een administratieve klus dan echt een leuk spel. Voor een vlotte, eerlijke en fijne spelervaring moesten de spelregels dus grondig worden aangepast.
Een ander probleem was de prijs. Stonehenge zou voor € 50 in de winkels belanden. Volgens Bert was dit echter te hoog. Het team van 999 Games wilde liever naar een winkelprijs van € 24,99 gaan. Dit past beter bij het formaat van het spel. Ook kon de doos een stuk kleiner worden gemaakt.
Het grootste probleem was echter het thema. Het thema van een bordspel kan het succes ervan maken of kraken. Als een spel te weinig een herkenbaar smoelwerk heeft, valt het niet op in het assortiment van een bordspellenwinkel. Voor succes moet een thema origineel zijn, maar ook raakvlakken hebben met de doelgroep. Het team van 999 Games was van mening dat dit bij Stonehenge niet het geval was. Het spel zou in de huidige markt niet opvallen.
Bij de verdere ontwikkeling van Stonehenge werd altijd een kort lijntje met bedenker Leo Colovini gehouden. Alle veranderingen werden aan Leo Colovini voorgelegd.
Bert had ideeën voor thema’s. “Een van mijn eerste ideeën was een setting gebaseerd op de handel in cryptovaluta. Bij dit idee moest je als speler de meerderheid met bijvoorbeeld Bitcoin halen op een handelsbeurs in Singapore of New York.”
Leo Colovini zag dat echter niet zo zitten.
Samen met de zoon van Leo, Federico Colovini, dacht Bert daarna aan een restaurant-thema. Door invloed uit te oefenen op de ingrediënten voor pizza’s kon je als speler zo verschillende restaurants in handen krijgen.
Maar ook daar zag Leo Colovini niet zo veel in.
Van meet af aan had Leo Colovini voor ogen dat zijn nieuwe spel te maken moest hebben met voorspellingen. Hij liet zich bij dit idee inspireren door zaken als horoscopen, tarot, voodoo en andere mystieke elementen. Daardoor kwam hij uiteindelijk uit op een thema waarin de voorspellingen van sjamanen de bouw van Stonehenge bepaalden.
“Ik zei hem toen dat dit in de Nederlandse markt niet gaat werken”, zegt Bert. “Heel veel Nederlanders hebben niets met mystiek. Zeker iets als voodoo valt hier slecht. Mensen gaan dit spel dan niet spelen.” Daarmee kwam Bert tot een conclusie. “Als het dan echt over voorspellingen moet gaan, dan moet het over het weer gaan.”
Hier voelde Leo Colovini op zich wel wat voor. Toen kreeg Leo ineens een ingeving. Bij Stonehenge draait het spel om zeven blokken, waarbij je per blok punten scoort. De zeven blokken vormen een centraal onderdeel van het spel. “Maar wacht eens even… in een week gaan ook zeven dagen!”, aldus de Italiaanse spellenmaker.
En toen was Leo om. Stonehenge veranderde in What the Fog?! In plaats van voorspellingen voor zeven stenen, voorspel je nu voor zeven dagen het weer.
999 Games is de licentiehouder van What the Fog?! Dit betekent dat 999 Games eigenlijk de eigenaar van het spelidee achter What the Fog?! is. Andere bedrijven in het buitenland mogen eigen versies van What the Fog?! uitgeven, op voorwaarde dat er eerst een zogeheten licentieovereenkomst wordt gesloten.
Bert is van mening dat What the Fog?! uitstekend is voor landen in Noord-Europa. “In het Verenigd Koninkijk of in Scandinavië is het weersbericht ontzettend belangrijk. We proberen altijd te voorspellen of het over een uur gaat regenen of niet. Daarom denken we dat What the Fog?! in deze landen goed aan kan slaan.”
What the Fog?! wordt in andere landen aangeboden aan partners onder de naam The Forecast. Deze titel is voor veel Engels sprekende mensen duidelijk te herkennen als een verwijzing naar weather forecasts, oftewel weerberichten.
Het woord forecast is in Nederland en België minder bekend. Daarom werd eerst naar een goede titel voor de Nederlandstalige markt gezocht. Hoe kwam de keuze op What the Fog?!.
“Het was eens een dag ontzettend mistig bij het 999 Games-kantoor. Ik keek toen uit het raam en zei bij wijze van grap ‘Jongens, what the fog’. De mensen van Marketing vonden die grap geweldig als naam voor het spel. Ik zei nog dat het niet serieus bedoeld was, maar iedereen was van mening dat dit de titel moest worden. En zo ontstond What the Fog?!”, zegt Bert tot slot.